Herstel van beschadigde emoties
Copyright: Jan A. Baaijens, jongerenpastoraat
Veel vrucht dragen is tot eer van God
Gelovigen moeten zoveel mogelijk God verheerlijken en uit dankbaarheid vrucht voortbrengen voor Hem. Daartoe zijn ze ook uitverkoren (Joh.15:16). Jezus leert ons in Joh.15:8: ‘Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.’ (Bestudeer voor jezelf nog maar eens Joh.15.)
Je bent dus een leerling en volgeling van Jezus als je blijvend veel vrucht wilt dragen. Wil je veel vrucht voortbrengen uit Hem?
Veel blijvende vrucht
behoort normaal te zijn in het geestelijk leven
Het gaat vanzelf als we door geloof als een gezonde tak aan de Wijnstok verbonden blijven. Volgens de Heidelberger Catechismus (in antw.64) is het ‘onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.’ Een voortdurende doorstroming is nodig, anders gaat het mis.
Er kunnen ook beschadigingen van buitenaf worden aangebracht. Kwade machten proberen te infiltreren in de gelovigen, zodat het de gezonde groei van de vruchten belemmert. Er moet een blijvend contact zijn met Jezus Christus, de ware Wijnstok..
Jezus biedt ons Zijn vriendschap. In Joh.15:14 zegt Hij tot Zijn gelovige leerlingen en volgelingen: ‘U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied.’ Geestelijke slaven leven nog onder de wet, maar gelovige kinderen ontvangen vriendschap van Jezus. Hij weet als echte Vriend wat wij nodig hebben. Hij leidt ons in de weg naar geestelijk herstel, blijdschap en vervulling. Zijn woorden uit Joh.15 zijn van ook voor ons van blijvend belang. Jezus geeft zelf aan in vers 11: ‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.’
Als je zoveel hebt ontvangen uit de hemel wil je het graag op aarde uitdelen. Je mag het geven in de dienst van God.
Als je veel geeft, mag je ook weer veel terug ontvangen
We lezen in Spr.11:24: ‘Er zijn er die mild uitdelen en nog meer ontvangen.’ De gelovige Filippenzen mochten dankbaar delen en droegen veel vrucht. Het gaat mis als het geloof niet meer kan worden gedeeld door een uitgedroogd geestelijk leven. Door gebrek aan doorstroming gaan de vruchten aan de boom verschrompelen. Spr.11:25 houdt ons voor: ‘Een zegenende ziel wordt verzadigd, en wie te drinken geeft, die zal ook te drinken krijgen.’ Blijf daarom getuigen van je Heiland!
Als je geestelijk wilt groeien, breng dan anderen bij de Levensbron en zorg ervoor dat je zelf niet uitdroogt, door je weer te concentreren op je eigen (oude) problemen. Luister naar Gods Woord in Openb.22:17: ‘En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.’ Jezus nodigt en verzekert ons in Joh.7:37: ‘Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij komen en drinken. Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.’
Heb je nog een goede doorstroming?
Draagt je weinig vrucht?
Geloof je wel in Jezus zoals de Schrift zegt?
Wat belemmert onze geestelijke groei?
Bij veel gelovigen gaat het geestelijk leven na de tijd van de eerste liefde achteruit. Er kunnen allerlei oorzaken zijn: Ze kunnen moeite hebben met geloofsbeproevingen. Verdere bekering kan op zich laten wachten. Emotionele problemen worden niet opgelost. Pijnlijke herinneringen uit het verleden zijn niet goed verwerkt. Ze worden slecht begeleid en krijgen verkeerde voorlichting. Ze kunnen zelfs kunstmatig klein worden gehouden door hoogmoedige christenen. In de schaduw van anderen kunnen deze jonge plantjes niet gezond opgroeien. Zonden zoals zelfzucht, vleselijk denken en hoogmoed kunnen blokkades voor geestelijke groei en vervulling worden.
Hoe verzieken beschadigingen het geestelijk leven?
Er zijn pijnlijke zaken, die ons innerlijk kunnen blijven verzieken. Dat zijn onder meer zonden, verslavingen, pijnlijke herinneringen, emotionele beschadigingen, gevoelens van afwijzing, afgunst, angst, schuld en twijfel. Deze zaken belemmeren het geloofsleven en de doorstroming voor een gezond geestelijk leven. Al deze negatieve gevoelens belemmeren de geestelijke liefde, de moedgevende hoop en het nederige vertrouwen in God. Daardoor kunnen we niet blijven in Jezus. Daardoor komen we niet tot Gods doel in ons leven. Daardoor kunnen wij Jezus niet vrijmoedig belijden en God eren.
Binnen de reformatorische kringen wordt de nadruk gelegd op rechtvaardiging en heiliging, maar komen geestelijk herstel en heling te weinig aan de orde. Naast rechtvaardigmaking en heiligmaking is ook heelmaking nodig!
Geestelijk herstel en heling
komen te weinig aan de orde
Juist de verkeerde karaktertrekken, de pijnlijke herinneringen, de negatieve ervaringen en emotionele beschadigingen van vroeger gaan vaak na de eerste bekering opspelen in het geestelijk leven van gelovigen. Hiervan moeten we zo snel mogelijk worden hersteld en gereinigd.
Door gebrek aan geestelijk herstel
ontstaat er een gebrekkig geestelijk leven
Zonder herstel en bevrijding van schadelijke invloeden uit ons oude leven komt er achteruitgang in het geestelijk leven. Het is inderdaad opvallend dat het geloofsleven bij de meeste gelovigen na verloop van tijd achteruitgaat en op een lager peil komt te staan. De toewijding en heiliging verminderen meestal in hetzelfde tempo. In de plaats van evangelische heiligmaking komt er dan nogal eens een ongezond wettisch leven. De liefdevolle bewogenheid van Jezus voor het behoud van anderen kan dan veranderen in een negatieve kritische houding naar andersdenkende gelovigen. Men gaat dan het geestelijk leven bij zichzelf en anderen in twijfel trekken en valt zodoende in leugenachtige valstrikken van de duivelen. Satan is de aanklager van de broeders en twijfelende gelovigen kunnen door zijn invloed ook kritische beoordelaars en aanklagers worden.
Word je geestelijk wel bemoedigd?
Beschadigde gelovigen, die geestelijk in het donker leven, kunnen leerstellig scherp worden, en het leven van andere gelovigen moeilijk maken. Omdat ze niet in het licht van Jezus wandelen, beoefenen ze ook niet Zijn liefdevolle gezindheid, nederigheid en zachtmoedigheid. Door hun wettische houding kunnen zij zwakke gelovigen beschadigen, en niet met zachtmoedigheid onderwijzen en vooruit helpen op de weg. Het gevolg is vaak, dat de zwakke schapen schuw en bang worden van deze harde gelovigen.
Wandel je nog wel in het licht met Jezus?
Jezus nodigt en leert ons in Matth.11:28-30: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’ Het juk, de leer en leiding van Jezus geven ons juist verlichting en herstel!
Wat is onze reactie?
Waar brengen gevoelens van afwijzing en emotionele beschadigingen ons? Ik weet maar al te goed dat je daardoor juist in een negatieve spiraal terecht kunt komen.
Verderop kun je mijn eigen ervaringen lezen. Ik ben zelf wel tien jaar belast geweest met een geest van angst.
Geestelijke beschadiging en gevoelens van afwijzing leiden vaak tot gevoelens van angst, onmacht, boosheid en afgunst. Sommigen worden innerlijk agressief en anderen depressief. Hierdoor raken we nog meer emotioneel beschadigd en geven we openingen voor infiltratie in onze gedachten door kwade geesten. Zelfs gelovigen worden hierdoor min of meer onbewust occulte belast. Als het dwangmatig wordt is er geestelijke bevrijding nodig.
Op het gebed in Jezus Naam
doet God dan grote wonderen!
Hoe kunnen beschadigde emoties worden hersteld?
In de afbeeldingen die volgen zie je wat angst en boosheid kunnen uitwerken in je leven. Het kunnen ook andere negatieve gevoelens zijn die iemand blijft koesteren. Hierdoor kun je zelfs een occulte belasting of gebondenheid oplopen. Je geeft de boze geesten van angst of boosheid dan een ingang in je leven.
Boze geesten vestigen zich via je gedachten op zwakke of zieke plekken in je geestelijk leven. Het zijn geesten die communiceren met onze geest. Je ziet op de afbeeldingen dat er insecten zijn binnengedrongen via een zwakke of beschadigde plek in de appel (een voorbeeld van het hart). De insecten leggen vervolgens de eitjes in de appel. Je kunt dit vergelijken met zaden van angst of boosheid, die wij op zwakke momenten hebben toegelaten in ons hart.
Als we de angst niet tegenstaan (maar koesteren) en de boosheid niet verwijderen uit ons hart (maar zelfs voeden), zal het ernstige gevolgen kunnen hebben voor ons. De angst of boosheid zullen ons steeds verder verteren. Eigenlijk vreet zo iemand zichzelf op van boosheid. Er is een spreekwoord in Laos, wat ons leert: ‘Het is niet de mens die de opium eet, maar de opium eet de mens.’ De drug opium die ze daar eten, zal ze verteren. De zonde die je koestert, zal je uiteindelijk doden.
Infiltratie van boze geesten
gebeurt ook bij gelovigen
We zien verderop in het boek dat er gelukkig ook nog herstel mogelijk is. Wat in de natuur niet kan, kan door het herstellende en helende werk van Jezus Christus in het geestelijk leven wel.
Ik was zelf jarenlang belast met een geest van angst. Dit kwam door een geestelijke teleurstelling en een diep ingrijpende ontmoediging. Dit is mijn Mara, mijn water van bitterheid of teleurstelling geweest. Ik heb dit niet goed kunnen verwerken, waardoor de teleurstelling en angst in mij bleven, zoals de zaden van angst in de afgebeelde appel.
Ben je ook belast (geweest)
met een geest van angst?
Ook in de Bijbel zie je de Mara’s in het leven van de gelovigen. De satan had zeer begeert om de discipelen te ziften als de tarwe (Luk.22:31). Zij raakten teleurgesteld doordat hun Meester ging lijden en sterven aan het kruis. Dit was hun Mara, hun water van bitterheid of teleurstelling.
Je ziet ook een langdurige belasting in het leven van Jakob. Hij was teleurgesteld en diep bedroefd omdat zijn zoon Jozef er niet meer was. Hij bleef maar rouwbedrijven. Bij Jakob is er pas in de avond van zijn leven (op 130-jarige leeftijd) een oplossing gekomen, toen na jaren van depressie Jozef weer aan zijn leven werd toegevoegd. Toen Jozef op 17-jarige leeftijd is weggevoerd naar Egypte, moet Jakob ongeveer 108 jaar oud zijn geweest. Er was bij hem duidelijk sprake van een depressie, die zo’n 22 jaar heeft geduurd. Toen zijn zonen naar Egypte gingen om koren te kopen, zat de angst er bij Jakob nog diep in (zie dit maar in Gen. 42:4, 36, 38).
Het kan ook zijn dat gelovigen door het volharden in een zonde een occulte gebondenheid oplopen. Ze gaan dan dwangmatig door in deze of meerdere zonden.
Je ziet dit terug in het leven van David, die wellicht meer dan negen maanden zijn zonde met Bathseba verborg (want het kind was al geboren). Geestelijk, psychisch en lichamelijk had hij er echter veel onder te lijden. Hij werd er als het ware door verteerd. Voordat hij zijn zonden beleed, toen hij zweeg, verouderden zijn beenderen, terwijl hij de hele dag schreeuwde. Hij geeft verder door: ‘Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij; mijn levensvocht verdroogde als in zomerse hitte’ (Ps.32:3-4). Let er op: het vasthouden van zonde vreet aan je.
De zonde vreet aan je
In 1 Kron.21:1 lezen we bij het plan van David tot een zondige, hoogmoedige volkstelling: ‘Toen stond de satan op tegen Israël, en porde David aan, dat hij Israël telde.’
Kom biddend tot de Heelmeester!
Kom daarom ook met alles wat je nog pijn doet, vermoeid en belast, biddend tot de Heelmeester!
Kom met alles wat je pijn doet
tot de Heelmeester!
Symbolisch gezien moet het helende hout van het kruis worden geplaatst op jouw pijnplek. Andersom gezien moeten je gevoelens van afwijzing, pijn en ellende aan de voet van het kruis worden neergelegd!
Laat je emotionele beschadigingen, bitterheid, boosheid, angst, teleurstellingen, slepende problemen, schuldgevoelens, en wat je dan ook belast, terechtkomen bij het kruis.
Je kunt herstel en volledige innerlijke genezing ontvangen door het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha.
Er is innerlijke genezing mogelijk
door het volbrachte werk van Jezus Christus
We kunnen getroost reizen onder het heiligend kruis, naar het erfgoed hierboven, in het Vaderlijk huis. Er is vrede gemaakt door het kruis en het bloed van Jezus Christus (Kol.1:20). Door Zijn bloed worden wij gereinigd en geheiligd (Hebr.9:14, 13:12.). Door het offer van Jezus aan het kruis is er vergeving, herstel en heling op aarde gekomen. We hebben het offer en het bloed steeds weer nodig om ons te reinigen van dode werken en om de levende God te dienen (Hebr.9:14).
Op de afbeeldingen hieronder zie je hoe heerlijk we kunnen worden hersteld door het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis!
Je ziet het hierboven geïllustreerd in het eerder afgebeelde voorbeeld van de appels. Je ziet daarin dat het kruis wordt geplaatst in de specifieke pijnplek. In dit geval in het probleem van de persoonlijke angst en de innerlijke boosheid.
Persoonlijke ervaringen
Ik voelde me indertijd geroepen en bewogen om een dringende oproep tot reformatorisch Nederland te doen in het boek ‘Ontwaakt!’ (1997).
Een verdere oproep tot reformatie heb ik gedaan in het boek ‘Opwekking tot reformatie’ (1999). Deze boeken heb ik geschreven vanuit de liefde tot het behoud reformatorische christenen (waartoe ik zelf behoor). Je kunt beide boeken vinden op PDF-bestanden op deze website (bij geestelijke opwekking).
De reformatorische christenen hebben behoefte aan het reddend Evangelie van Jezus Christus (hoe ze dit dan ook ervaren of beseffen).
Ik verlang(de) naar opwekking, opbloei en geestelijke groei bij de christenen in Nederland, zodat ze ook naar buiten toe zullen gaan getuigen.
Ik heb daarin dus gezocht naar een geestelijk opleving en hervorming binnen onze reformatorische gezindte. Een deel was het er hartelijk mee eens, maar een ander deel heeft me dit niet in dank afgenomen. In mijn optreden heb ik toen ook niet altijd verstandig en voorzichtig genoeg gehandeld. De weerstanden en het versterken van de standpunten waren voor mij en anderen teleurstellend. Ik vond het erg verdrietig dat mijn bedoeling door een deel van de doelgroep niet werd begrepen en juist zulke weerstanden opriep. Hierdoor raakte ik emotioneel beschadigd.
Op een gegeven moment bevond ik mij diepbedroefd in een leeg schoollokaal. Toen kwam er een gedeelte van een Bijbeltekst in mijn gedachten: ‘Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heerscharen’ (uit Zach.4:6). Ik zag toen in dat ik ook hoogmoedig was geweest in mijn pogingen en het teveel in eigen kracht en ‘ijverig geweld’ had willen doen. (Ik deed het ook wel uit liefde tot God en mijn naasten binnen onze kring.)
Daarna moest ik met een burn-out nederigheid en afhankelijkheid gaan leren. Ik heb toen mijn werk als godsdienstdocent op school verricht. Daarbij heb ik mij zoveel mogelijk wachtend, nederig en lijdzaam opgesteld. Ik volgde wel de pogingen die anderen nog deden met blijdschap, hopend op zegen.
Eerst was ik verdrietig over het verkeerde in mijn aandeel, maar daarna werd ik vertroost met het tweede deel van de tekst: ‘maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heerscharen’. Daarom ben ik ook verwachtend naar wat de HEERE zal doen en wil ik mij nederig en afhankelijk van Hem opstellen. Het lukte mij niet om volledig te herstellen. Zo’n tien jaar lang heb ik een belasting ervaren, waardoor ik met moeite lange stukken tekst kon lezen.
Ik heb toen jarenlang een medicijn moeten gebruiken om goed te kunnen slapen. Er was therapie nodig om mijn spierspanning te verminderen. Het was voor mij dus geruime tijd onmogelijk om nog een boek te schrijven. Vanuit de kelder van mijn bewustzijn moet er jarenlang een geestelijke en/of psychische belasting zijn voortgekomen, die mij weerhield. Ik wilde alle negatieve, teleurstellende gedachten wel van mijn afwerpen, maar het lukte mij niet in eigen kracht.
Ik kon mezelf niet in eigen kracht bevrijden
Ik wilde innerlijk vrij zijn, om te mogen dienen in Gods Koninkrijk, maar ik kwam er vanuit mezelf niet uit. Ik was mij niet bewust van een mogelijke occulte of demonische belasting, die dus ook bij gelovigen kan voorkomen. Ik wist daar weinig of niets van. Inmiddels heb ik mij er achteraf in verdiept… en weet ik beter. (Pas een jaar na mijn herstel kwam ik erachter dat ik belast was door een geest van angst. Je kunt het verderop lezen.)
In de Bijbel lezen we van de discipelen, dat de satan hen zeer had begeerd te ziften als de tarwe (Luk.22:31). Tegen Petrus sprak Jezus verder (in vers 32): ‘Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zal ophouden; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.’ De Heere liet ook toe dat ‘een engel van de satan’ Paulus met vuisten sloeg, opdat hij zich niet zou verheffen (2 Kor.12:8). Afgezien van hoe we dit moeten zien, mogen we aannemen dat de duivel of demonen negatieve invloed kunnen (en zelfs mogen) uitoefenen op gelovigen. We zien dit ook bij Job en andere Bijbelheiligen. We weten ook dat Luther bijzonder is aangevallen door de duivel.
Ik denk dat het goed is dat we als gelovigen worden gekastijd (onderwezen) en getuchtigd (geïnstrueerd). Het is nodig dat we steeds weer opnieuw worden gereinigd, om nederig en afhankelijk voor de Heere te mogen leven.
Het is goed dat gelovigen door beproevingen
worden gereinigd en onderwezen
Niettemin geloof ik dat ik persoonlijk behept ben geweest met een occulte belasting, die zo’n tien jaar lang een negatieve invloed op mijn functioneren heeft uitgeoefend. Ik denk dat dit een leerschool voor mij is geweest, om nederigheid, afhankelijkheid en ook dankbaarheid te leren… dankbaarheid over Gods leiding en over wat Hij voor mij heeft willen doen!
Ik moest nederigheid, afhankelijkheid en dankbaarheid leren