Copyright: Jan A. Baaijens, jongerenpastoraat
Grenzeloze jongeren
Het internetgebruik is de laatste tijd enorm toegenomen. Twintig jaar na de invoering van internet leven we al volop in het digitale tijdperk. Er is ook sprake van een nieuwe internetgeneratie. De technische mogelijkheden nemen hand over hand toe. De internetgeneratie is intussen ingepakt door het razend populaire medium.
Door de grenzeloze mogelijkheden is er een grenzeloze internetgeneratie ontstaan
Je moet er rekening mee houden dat men in Nederland gemiddeld ca. 4,5 uur per dag achter internet zit. Jongeren besteden de meeste tijd op het internet aan Twitter, online gamen, Youtube, instant Messinger en sociale netwerken (zoals Facebook).
Nederlanders zaten in 2012 gemiddeld al 3 uur per dag op Twitter. (Ze konden daarbij gelijktijdig ook multitaskend op iets anders zitten.)
In 2012 had 56% van de Nederlandse jongeren al een smartphone en 33% een tablet computer (zoals een iPad). Daarbij nam het verslavend internet- en gamegebruik weer toe. Op 27 maart 2013 werd bekendgemaakt dat Facebook wereldwijd een miljard actieve leden heeft. In ons land waren het in 2012 al 7,3 miljoen gebruikers.
De jeugdcultuur van de internetgeneratie verschilt dus behoorlijk met die van hun ouders. Kunnen de christelijke ouders het allemaal wel bijbenen? Weten ze wel wat gaande is?
We beleven een ongekende jeugdcultuur
Uit onderzoek in Duitsland is gebleken dat meer dan de helft van de jonge mensen beneden de dertig liever een internetaansluiting hebben dan een levenspartner of een auto. Waar gaat dat heen?
Wat zal er voortkomen uit deze internetgeneratie?
Het is duidelijk dat geestelijk infiltrerende machten gretig gebruikmaken van de nieuwe digitale mogelijkheden, om jongeren te verleiden en in de greep te houden.
Is het zinvol om 40% van de vrije tijd achter een beeldscherm te zitten? Hoeveel stille tijd blijft er dan nog over voor de dienst van God?
Hebben onze jongeren nog tijd en zin om Gods Woord te onderzoeken en een levende relatie te onderhouden met Jezus Christus?
Hoeveel tijd blijft er nog over
voor de dienst van God?
Digitaal vluchtgedrag
Door allerlei botsingen, ruzies en afwijzingen proberen veel gefrustreerde jongeren hun geluk en acceptatie te zoeken in de mediawereld, de popmuziek en het uitgaansleven. Ze zoeken in toenemende mate naar een escape (een vlucht uit de werkelijkheid) achter een beeldscherm, in een computergame, bij hun digitale vriendengroep op Hyves, MSN of Facebook.
Er is een enorme vlucht ontstaan naar meer oppervlakkige contacten en digitale vriendschappen. Men wil met velen verbonden zijn, maar niet gebonden.
Ze willen wel verbonden, maar niet gebonden zijn
Als je jezelf verbindt aan bepaalde personen, heb je ook verplichtingen. Jongeren willen zoveel mogelijk vrij zijn, zich vrijblijvend ontspannen en de controle bewaren over hun vrije leventje.
Maar zijn ze eigenlijk wel in staat om goede keuzes te maken en goede contacten aan te gaan? Zijn ze al verstandig genoeg om de goede en verkeerde invloeden te herkennen en de verleidende geesten te onderscheiden?
We weten dat dit bij de meesten niet het geval is. We weten ook dat er veel kapers voor de kust zijn bij jeugdland.
Geven we ze wel genoeg aandacht,
liefde, houvast en zekerheid?
Jongeren in de puberteit willen aandacht en verlangen naar houvast en zekerheid. Kunnen wij ze dit bieden? Hebben wij wel genoeg invoelingsvermogen (empathie) en kunnen we dit naar hen uiten? Krijgen ze bij ons het gevoel, dat we ze begrijpen? Heel wat ouders horen regelmatig: ‘Jullie begrijpen me niet.’ Hebben we nog wel het geduld om naar hen te luisteren? Of zijn ze voor ons alleen maar hinderlijk en vervelend Veel pubers vragen negatieve aandacht. Hebben we ze dan iets positiefs te bieden?
Ben ik in beeld?
Er zijn al heel wat tieners van 12 jaar die al meer dan 100 zogenaamde ‘vrienden’ hebben op Facebook. Het kan een status zijn als je veel digitale vrienden hebt. Dan kun je aantonen dat je geliefd bent of meetelt. Velen vinden het belangrijk om in beeld te zijn.
Er zijn jongeren die depressieve gevoelens krijgen als er maar 5 of minder vrienden hebben gereageerd op een foto die ze hebben geplaatst. Zelfs bij verdrietige mededelingen kan massaal worden gereageerd met ‘dat is leuk’. Door de ‘ben-ik-in-beeld-cultuur’ worden velen het slachtoffer van een ongezonde groepsdruk.
Zijn het echte vrienden?
Zijn al deze zogenaamde vrienden wel betrouwbaar? Gebruiken ze stoere taal om indruk op je te maken of willen ze je helpen? Troeven ze elkaar af met mooie afbeeldingen en uitdagende teksten? Zijn er ook positieve berichten, of is het alleen maar oppervlakkig? Is het ontspannende onzin, of heb je er echt wat aan?
Is het zinvol tijdverdrijf?
Wat denk je van de tijd die het opslokt? De levenstijd is kostbaar! Jongeren zitten in Nederland gemiddeld al ca. 40% van hun vrije tijd achter een beeldscherm. Hoeveel stille tijd houd je nog over voor God?
Snelle toename internetgebruik
In het RD van 8 april 2009 werd meegedeeld: ‘Internet is hard op weg om in de zomer van volgend jaar televisie te overtreffen als het belangrijk medium.’ Dit is een voorspelling van Microsoft, na een uitvoerige studie naar internetgebruik in Europa. Momenteel brengt een Europeaan nu gemiddeld 8,9 uur per week door op internet. Het RD vermeldt verder: ‘Naar televisie wordt wekelijks nog ruim 11,5 uur gekeken. In het huidige groeitempo kan het internetgebruik stijgen naar 14,2 uur per week in juni 2010, aldus Microsoft. De tv-consumptie zal naar verwachting stabiel blijven.’
In maart 2009 werden de resultaten van een representatieve studie onder duizend Duitsers vanaf 14 jaar over internetgebruik gepresenteerd in Hannover. Van de jongeren tussen de 14 en 29 jaar gaf daarin 84 procent toe niet meer zonder internet te kunnen, terwijl 57 procent van hen zegt wel zonder een levensgezel(lin) te kunnen. Prof. Dr. August-Wilhelm Scheer merkte daarbij op: ‘Veel mensen onder de 30 jaar geven liever hun auto of zelfs hun levenspartner op dan dat ze webtoegang of gsm zouden moeten missen.’
Veel mensen onder de dertig hebben liever
een internetaansluiting
dan een levenspartner of auto
In het commentaar van het Reformatorisch Dagblad van 3 maart 2009 werd doorgegeven dat de surftijd in 2008 was toegenomen tot 6,9 uur per week. Er werd bij verklaard: ‘Het aantal uren dat mensen achter de tv zitten, radio luisteren of tijdschriften lezen daalt, terwijl internet het enige mediumtype is waarvoor de belangstelling groeit.’ Daarbij groet het Social Web enorm.
Denk hierbij aan de bekende vriendensite Facebook (de grote broer van Hyves), die medio 2010 wereldwijd al was uitgegroeid tot een half miljard leden. De digitale communicatie is het nieuwe item dat het beschermde gezinsklimaat en kerkcultuur bedreigt. De invloeden van buitenaf worden steeds indringender en overweldigender.
Multitaskende jongeren
Veel jongeren zijn tegenwoordig vaak bezig met teveel zaken tegelijk. Er staat van alles aan, en ze willen vooral geen berichtje missen. We noemen dat multitasken. Dat is het uitvoeren van meerdere handelingen of processen op hetzelfde moment. Multitasken mag dan modern en efficiënt klinken, in de praktijk veroorzaakt deze manier van werken een vol hoofd, onrust en stress. Door het voortdurende multitasken wordt het denkvermogen vervormd en ontstaan er ernstige vormen van ongeconcentreerdheid. Door het multitasken kun je wel veel informatie gaan herkennen, maar minder gaan begrijpen en onthouden. Al we het veel te doen verminderen we onze creativiteit, concentratie, diepgang en ons probleemoplossend vermogen.
Waarom is Facebook zo populair?
De vriendensite Facebook werd in 2004 op de markt gebracht als een online platform voor Amerikaanse studenten. In april 2009 telde deze enorm groeiende site nog 200 miljoen gebruikers, in september 2009 al 300 miljoen en op 4 oktober 2012 werd bekendgemaakt dat de sociale netwerksite Facebook wereldwijd 1 miljard leden telde. Het gemiddelde lid had niet lang geleden op deze site ongeveer 130 vrienden (zoals de contacten daarop worden genoemd). Er is een enorme vlucht ontstaan naar meer oppervlakkige contacten en digitale vriendschappen. Men wil met velen verbonden zijn, maar niet gebonden.
Ben je verbonden of gebonden?
Als je jezelf verbindt aan bepaalde personen, heb je ook verplichtingen. Jongeren willen zoveel mogelijk vrij zijn, zich vrijblijvend ontspannen en de controle bewaren over hun vrije leventje. Maar zijn ze eigenlijk wel in staat om goede keuzes te maken en goede contacten aan te gaan? Ben je al verstandig genoeg om de goede en verkeerde invloeden te herkennen? Er zijn veel kapers voor de kust. Voor je het weet word je ingepakt! Waarom omarmen ze je zo graag als digitale vriend?
Word je geleefd of leef je echt?
De meeste jongeren worden in onze tijd ‘geleefd’ door de sociale netwerksites (sns’s). Niet lang geleden bleek dat in ons land 90% van de 18-25 jarigen actief is op de sociale media. Gemiddeld zitten ze zes dagen per week (zes maal per dag) op de sociale netwerksites, zoals Facebook en Hyves.
Gemiddeld hebben ze 318 vrienden op de sns’s (waaronder 131 goede vrienden). Ze maken massaal gebruik van allerlei soorten media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar maken hiervan gemiddeld 35,7 uur per week gebruik. Het betekent dat veel jongeren meer tijd achter de computer doorbrengen dan dat zij op school zitten.
Vraag jezelf eens af: Wanneer leef ik echt het leven waar ik voor ben bedoeld? Waarvoor scherm ik mezelf af? Heb ik wel een goed beeld van de situatie? Kijk ik met een open vizier naar de wereld? Kan ik tot bloei komen, en mij uitstrekken naar het echte leven?
Kom je wel tot je doel?
Hoe wil je tot je doel komen in je leven? Dat heeft zeker ook te maken met de doelen die je jezelf stelt in je jeugd. Leef je zomaar ‘in het wilde weg’, of leef je doelbewust? Ga niet doelloos door het leven. Aan een doel kun je jezelf optrekken. Heb je al een goed toekomstperspectief? Weet je wel wie je bent, wat je kunt en wat je wilt? Een helder inzicht geeft vaak ook een goed uitzicht.
Je bent in beeld
Bij God ben je pas echt in beeld. Hij weet wie je bent. Je bent waardevol voor Hem. Hij heeft een doel met je leven. Hoe denkt Hij over je? Wat vraagt Hij van je? Lees dat maar in Jeremia 29:11-13. Ik hoor gelovige jongeren zingen: ‘Jezus vol liefde, U wilt ons leiden… Kom tot Uw doel met een ieder van ons.’
Vrijetijdsbesteding en mediagebruik
De dagelijkse vrijetijdsbesteding in 2008 bestond bij jongeren in ons land voor 18% uit internetten, 7% uit het spelen van videogames,15% uit TV kijken, 12% uit huiswerk maken, 13% uit hobby, 6% uit lezen, 22% uit contact familie en 7% uit luieren. Dit betekent dat ze 40% van hun vrije tijd voor ontspanning achter een beeldscherm zitten.
In juni 2010 werd het onderzoek van SPOT over het gebruik van de media in de huishoudens bekendgemaakt. De grote toename zit onder meer in social media (MSN, Hyves en Facebook) en uitzending gemist. Het blijkt uit dit onderzoek dat jongeren na hun twintigste niet meer afwijken van het gemiddelde. Ze blijven achter het scherm gekluisterd.
Bij de ondervraagde 2300 Nederlanders werd in de onderzochte huishoudens totaal gemiddeld vijf uur en drie kwartier per dag aan media besteed.
Naast ‘het doden van de tijd’ zijn er ook andere geestelijke gevaren
Afgezien van het zinloos ‘doden van de tijd’ zijn er ook de psychische en vooral geestelijke gevaren! Een actieve gelovige mag zeggen:’Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin!’ (Filip.1:21). Zal dan een al te actieve internetter moeten zeggen: ’Het leven is mij internet en het sterven is mij eeuwig verlies.’
Onderzoek onder reformatorische leerlingen
Ik heb zelf een onderzoek gedaan onder leerlingen van een reformatorische scholengemeenschap. De onderzochte ca. 300 leerlingen van de eerste drie leerjaren zaten gemiddeld 1,45 uur per dag voor de ontspanning achter de computer. Verder ben ik te weten gekomen dat ze gemiddeld 0,85 uur per dag naar een film of een ander kijkprogramma kijken. Het gaat bij dit onderzoek over het computeren en kijken van maandag t/m zaterdag. Onze reformatorische leerlingen vanaf 12 t/m 15 jaar computeren volgens dit onderzoek dus gemiddeld ca. 8,7 uur per week. Dit betreft naast het surfen, en mailen vooral ook Facebook, en natuurlijk ook het spelen van computerspellen. Verder blijkt dus dat ze gemiddeld iets meer dan 5 uur per week naar een film of een ander kijkprogramma kijken.
Het is me bij dit onderzoek wel opgevallen dat bepaalde leerlingen in verhouding veel computeren en film kijken, terwijl anderen juist weer weinig computeren en nog minder kijken. Een zeer klein aantal kijkt helemaal niet naar films of andere kijkprogramma’s. De ‘hardnekkige’ en wellicht ‘verslaafde’ kijkers trekken het gemiddelde natuurlijk extra omhoog.
Let op de inhoud van je winkelwagen
Ik denk dat het voorbeeld van de winkelwagen goed is te gebruiken, als het gaat over ons gaan door de mediamarkt van de verleidelijke wereld. Je hebt vanuit jouw christelijke opvoeding al heel wat goede bagage meegekregen, die je netjes hebt opgeslagen in jouw winkelwagen. Probeer het daarin dan ook een goede plaats te geven! Je kunt je winkelwagen vergelijken met je eigen leven, waarin je de nodige geestelijke bagage hebt opgeslagen. Daar zitten waardevolle waarden en normen bij, maar ook kennis en ervaringen. Je denken is er al door gevormd en je verlangens zijn er al enigszins door gericht.
Als kind heb je misschien al een onbevangen vertrouwen in God en Zijn Woord gehad. In de puberteit kan er echter veel ondersteboven en zelfs overboord gaan. In veel gevallen hebben ouders en opvoeders al veel voor je ingevuld. Ze hebben, vaak naar hun eigen wensen, alles netjes een plaats gegeven in je leven. De belangrijkste dingen liggen op het zicht, zomaar voor het grijpen, terwijl de minder belangrijke zaken wat meer verscholen onderop liggen. In de puberteit wil je het echter zelf gaan invullen en plaatsen. Misschien haal je de inhoud van de winkelwagen van je leven dan helemaal ondersteboven. Je wilt dan zelf bepalen welke zaken er belangrijk voor je zijn en wat er minder belangrijk is. Dat is een goede zaak, wat tegelijk ook een normale gang van zaken is…
Het is wel van belang dat je de goede zaken voor je eigen bestwil in je winkelwagen houdt, en ze niet vervangt voor zaken die nadelig voor je zullen kunnen uitpakken.
Nu rijd je ook met je winkelwagen door de mediamarkt van deze wereld. Voorzichtig probeer je het midden te houden, om niet af te wijken rechts of links. Zo heb je dat ook geleerd. Maar overal zijn er aanlokkelijke aanbiedingen te zien! Het wordt steeds ingewikkelder om goede keuzes te maken.
Het wordt steeds ingewikkelder
om goede keuzes te maken
Bovendien kun je door te veel van buitenaf in je winkelwagen te proppen, dingen van de huidige inhoud verliezen of onnadenkend weggooien. Het is oppassen geblazen!
Het is begrijpelijk dat je hier en daar voor een etalage in de mediamarkt blijft stilstaan en soms ga je ook even binnenkijken naar de mooiste en nieuwste aanbiedingen. Maar ja, kijken kan kopen worden.
Achter de schermen van de mediamarkt zijn ook de satan en zijn demonen actief! Hun verkooptactieken worden de laatste tijd steeds geraffineerder. Voor je het weet kun je er zijn ingeluisd. Let vooral op de kleine lettertjes! Er wordt namelijk veel gewerkt met kretologie, leuzen en slogans. Er is veel oppervlakkigheid te koop op de mediamarkt. Het lijkt wel of je zoveel mogelijk kunt inslaan van de occult gebakken lucht… er is schijnbaar ruimte genoeg. Het is altijd maar weer: ‘er kan nog meer bij’.
Als je steeds maar bent gericht op het inzamelen van nieuwe oppervlakkige dingen, heb je niet zo snel door dat je hierdoor langzaam maar zeker ook oude betrouwbare dingen verliest uit je winkelwagen.
Zeker voor de gelovige geldt het: ‘Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen’ (Openb.3:11).
Houd vast wat je hebt!
Onderzoek dus eerst wat je moet bewaren aan zaken die je in de toekomst zeker nodig zult hebben! Christen in de Christenreis mocht zijn boekrol niet verliezen. Door snel te vertrekken uit een slaperige toestand kun je die rol vergeten. Door te snel en ondoordacht te handelen in een belangrijke transactie moet je niet je ziel en zaligheid op het spel zetten.
Wie zich inlaat
met demonische invloeden
is de schuld van zijn eigen ongeluk
Er zijn zelfs mensen die hun ziel aan de duivel hebben verkocht. Wie het giftige water van satan binnenlaat, vergiftigt zijn eigen leven. Wie zich inlaat met demonische invloeden is de schuld van zijn eigen ongeluk. Als je de deur voor satan openzet, sluit je de deur naar Jezus. Wanneer je de deur naar de hel opendoet, blokkeer je de deur naar de hemel.
Let er nu op wat jouw missie in dit leven is: zorg dat je veilig door de wereldse mediamarkt komt, zonder de waardevolle inhoud van je winkelwagen te verliezen.
Zorg ervoor de waardepapieren die nodig zijn voor je reis naar de hemelstad, in je winkelwagen blijven liggen. Als je hier je rol verliest, is je levensrol voor een goede toekomst uitgespeeld.
Als je hier je rol verliest,
is je levensrol voor een goede toekomst uitgespeeld
Laat het een geweldige heldendaad voor je zijn om de waardevolle geestelijke inhoud in je winkelwagen te bewaren! Een gelovige is een held van God, die zijn geloof bewaart in een rein hart.
Wat moet je bewaren?
Wat moet een gelovige volgens Gods Woord bewaren in je leven?
- De goede leer
- Het Woord van Jezus
- De liefde van God
- Gods geboden
- Reinheid in de levenswandel
- Het heil in Christus
Al deze heilige zaken dienen in de winkelwagen van het leven van de gelovige te worden bewaard. Je moet ervoor waken dat je geen van deze zaken verliest of inruilt tegen minder belangrijke zaken. Al deze zaken zijn bewijzen en geestelijke kenmerken dat je bij Jezus hoort.
Aan de andere kant moet je jezelf ook onbesmet bewaren van de wereld (Jak. 1:27), jezelf bewaren van de afgoden (1 Joh. 5:21). Verlies het goede niet uit je winkelwagen en laat de wereld en de afgoden er niet in komen.
We mogen dan ook biddend Gods hulp en bewaring verwachten bij onze reis door de mediamarkt van deze wereld.
De gelovigen worden veilig bewaard!
Er zijn dus genoeg beloften van bewaring te noemen, zodat we door Gods genade en de kracht van de Heilige Geest staande kunnen blijven met de winkelwagen van ons leven. Hij zal ons zelfs voor struikelen behoeden. Hij zal de boze van ons weren, zodat hij niets uit onze winkelwagen zal kunnen stelen. Als we blijven leven in de zes genoemde zaken, leven wij op het beschermde terrein van God, waar de duivel niet bij kan komen. Demonen hebben geen vat op een heilig leven!
Demonen hebben geen vat
op een heilig leven
De zekerheid van het heil dat wij in Christus hebben geeft ons de rust en het veilige gevoel op onze tocht door de mediamarkt van de wereld. Wij weten dan dat niets en niemand ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heere (Rom.8:39).
We lezen letterlijk in Rom. 8:37-39: Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, Die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat niet de dood, ook niet het leven, of de engelen, de overheden, de krachten, ook niet tegenwoordige of toekomstige dingen, ook niet hoogte, of diepte, of enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heere.’
Als we dit tot ons laten doordringen, zien we dat onze winkelwagen in het geloof dan een overwinnende strijdwagen wordt! Niets kan onze strijdwagen laten wankelen, geen krachten en geen schepselen… Onze strijdwagen zal dan ook niet ondersteboven gaan op hoogten of in diepte, maar we mogen de toekomst dan vertrouwend tegemoet zien… door de liefde van God in de Heere Jezus Christus!
Eigenlijk staan we dan met Christus in Zijn strijdwagen. De gelovigen zijn namelijk één met Christus in Zijn overwinning!
De gelovigen zijn één met Christus
in Zijn overwinning
Alles overziende mogen we weten dat satan en zijn demonen ons niet kunnen hinderen en schaden in onze voortgang naar het hemels Koninkrijk. We hoeven van zijn aanbiedingen absoluut geen gebruik te maken. Hij kan ons nooit dwingen om een deal te sluiten. Als onze wil niet toestemt met iets wat de boze ons aanbiedt, is er niets aan de hand; onze winkelwagen zal dan niet worden besmet of belast met iets wat tegen de wil van God ingaat.
Laten we maar blijven
in het centrum van Gods wil
Luther was zo verenigd met de wil van God, dat hij te kennen gaf: ‘Mijn wil geschiede’. Laten we dan maar blijven in het centrum van Gods wil. We zullen dan zeker niet gaan shoppen in de verleidelijke winkel van satan. We hebben daar niets te zoeken en we zullen daar ook niets vinden wat wij zoeken.
We kijken in onze winkelwagen en getuigen:
‘Weg satan, weg schatten,
je kunt niet bevatten,
hoe rijk dat ik ben…
omdat ik het eigendom
van Jezus Christus ben!’
Massabeïnvloeding via het beeldscherm
Het is duidelijk de moderne massamedia satan steeds meer kansen biedt. De massamedia heeft zich steeds meer uitgebreid en het is veel intensiever en indrukwekkender geworden. Je wordt er binnen de kortste tijd door gepakt en geboeid.
Je wordt beïnvloed voordat je het beseft. Vooral het visuele aspect correspondeert met de verbeeldingskracht van de mens. Het zichtbare onderwijs geeft meer blijvende indruk. Als in een mooie droom word je meegevoerd naar prachtige gebieden. Je verbeeldt het jezelf dat je er bij bent, dat je het zelf meemaakt… dat je eigenlijk zelf ook wel de filmheld bent, waar je jezelf aan spiegelt voor het beeldscherm.
Het is een oerbeginsel in het hart van een gevallen mens dat hij als God wil zijn. Hij wil ook heersen en blijft daarom jagen naar de macht en invloed, op alle terreinen waar hij dit maar kan verkrijgen. En als hij het niet kan bemachtigen, spiegelt hij zich wel aan de één of andere filmheld, sport- of popster.
Velen hebben echter niet in de gaten dat de demonen hen hierin misleiden en beïnvloeden. De denkwereld van veel mensen wordt bestuurd en gevormd door de massamedia, de gemeenschapsmiddelen die de massa van het volk bereiken. Hieronder verstaan we onder meer tijdschriften, kranten, radio, televisie en internetprogramma’s.
Occulte verleiding in kinderprogramma’s, stripboeken en kinderfilms is meer dan kinderspel. Occultisme en magie zitten zelfs (of juist ook) in stripboeken en kinderfilms. Denk alleen al aan de werken van Harry Potter.
Iemand die graag naar zondige, verleidelijke films en tv-programma’s kijkt, kan geen christen zijn. Hij heeft de wereld lief, en de liefde van de Vader is niet in hem. Pas daarom op voor gevaar van ‘de begeerlijkheid van de ogen’.
De film van je leven kan snel voorbij zijn…
Ben je ook verstrikt in de flitsende beelden?
Je vergaapt je dan aan een wereld van begeerlijkheden.
Je bedenkt bij jezelf:
‘O, was jij maar zo beroemd, zo populair!’
Je verlangt er naar… je grijpt er naar.
Het beeld blijft maar flitsen…
De film is bijna ten einde.
Je kunt er wanhopig van worden. de dagen gaan maar voorbij.
Je verlangt naar meer, naar mooier, naar fantastischer,
maar het komt niet.
Ineens is het einde van de film daar! De film van je leven is voorbij.
En er is dan geen volgende aflevering om het nog goed te maken!
De afstandsbediening schiet te kort
Er zijn zelfs mensen geweest, die op de laatste dag van hun leven nog bezig waren
met de afstandsbediening, koortsachtig zoekend naar een programma…of die nog iets te bieden had… al was het maar de schrale troost van een uurtje niet nadenken over de eeuwige toekomst.
Het is goed om te weten wat ons bedreigt. Wereldse machten willen ons van onze jeugd beroven! We dienen daarom nuchter te zijn en te waken in de gebeden (1 Petr.4:7b).
We worden in 1 Petr.5:8 gewaarschuwd: ‘Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaart rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.’ In vers 9 geeft Petrus ons de opdracht door: ‘Bied weerstand aan hem, vast in het geloof.’
De duivel gaat rond als de verleidende tijdgeest. Hij bedient zich van de massamedia… achter de schermen is hij bezig.
Satan bedient zich van de massamedia…
Achter de schermen is hij bezig
Satan gaat meestal op een occulte wijze te werk. Dat betekent: het is er wel, maar je ziet het niet (op het eerste gezicht). Zo gaat het ook in heel wat computerspelletjes. Er zijn computerspelletjes waarin je van het ene level naar het andere moet zien te komen. Op een verborgen plek is er dan iets wat je moet aanklikken om verder te kunnen. Soms is het pas na lang zoeken te vinden.
Waarom geven ze het van te voren niet gewoon aan? Waarom moet je niet gewoon een nummer aanklikken, zodat je bij het volgende level het volgende nummer kunt aantoetsen en zo de mooiste landschappen met steeds spannender activiteiten kunt bereiken?
Het is duidelijk: daar zit te weinig spanning in en de nieuwsgierigheid van de mens wordt dan te weinig geprikkeld. Satan pakt ons op onze nieuwsgierigheid en onze verlangens naar het verboden genot. Het verboden genot smaakt immers zoet voor een zondaar, die er de smaak van te pakken heeft. Het gaat erom: wie pakt wie?
Het verboden genot lokt ons aan
Laten we ons verlokken? Als we het grijpen, kunnen we er in de greep van komen. De verborgen verleiding neemt je eerst te pakken en daarna te grazen.
Grijp jij naar het verboden genot, of word je er door gegrepen? Denk aan de val in het Paradijs. Hoe is Eva verleid door de slang? Eerst zaaide hij twijfel in haar hart: ‘Is het ook dat God gezegd heeft?…’ Daarna strooide hij de leugen uit. Toen zag ze dat de boom begeerlijk was tot spijze… en zij nam de vrucht en at. Uiteindelijk heeft satan haar gebruikt om ook Adam te verleiden. (Zie verder Gen. 3.) Je ziet hierbij ook de toestemming van Eva. Ze is akkoord gegaan met het listige voorstel van satan.
Gooi het nooit op een akkoordje met satan
je kiest dan voor de dood
Ik herhaal speciaal voor jou de woorden van Mozes in Deut. 30:19-20: ‘… Het leven en de dood heb ik je voorgesteld, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat je leeft…, liefhebbende de HEERE, jouw God, Zijn stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is jouw leven en de lengte van je dagen…’
Wanneer ben je in het zicht van de slang? Als je zelf ook achter het toetsenbord van de massamedia zit? In ieder geval wel als je sites bezoekt op het terrein van satans invloed. Er zijn genoeg dvd’s en games met magische en gewelddadige invloeden; zij worden massaal bekeken en gespeeld door reformatorische en christelijke jongeren. Dan ben je in het gezicht van de slang. Je bent ook binnen het gezichtsveld van de slang als je op de plaatsen van wereldse verleiding komt. Ik denk hierbij aan bars, disco’s en houseparty’s. Satan lokt zijn prooi eerst naar zijn (speel)hol en daar begint hij soms langzaam, maar toch zeker aan het slopen en verwoesten van zijn slachtoffer.
In Colombia waren er satanisten die tot hun heer baden om de vernietiging van de christenen. Ik hoorde van christenen, die evangeliseerden bij een grote houseparty, dat er ’s nachts (zeg maar om 2.00 uur) een donkere auto stopte bij het gebouw. Vervolgens stapten er een aantal satanisten uit, in hun typerende zwarte kleding, die hun aandeel gingen leveren tijdens de houseparty.
Stel je voor dat je daar aanwezig zou zijn geweest. Je hebt al een XTC-pil ingenomen. Soms wordt er op dat gebied ook ‘troep’ verkocht. Er zijn zelfs al jongeren overleden na het gebruik van zulke pillen. Te middernacht word je onwel. De angst overweldigt je… ga je nu dood?! Je bidt dan: ‘O God, help me!’ Kun je eigenlijk wel bidden op zo’n ‘plaats van satan’?
Je begrijpt het al:
ga nooit naar een plaats waar je niet kunt bidden!
Internetgebruik en verslaving
Enkele jaren geleden had ca. 4 % van de Nederlandse jongeren last van overmatig internetgebruik. Dit komt vooral door het spelen van online games en in mindere mate door het gebruik van profielsites en weblogs, instant messenging en chatten.
Als ze internetten op hun slaapkamer, doen ze dit tweemaal zoveel dan leeftijdgenoten.
Gevolgen overmatig internetgebruik voor de gebruikers:
– Ze kunnen zich minder goed concentreren op andere dingen.
– Ze voelen zich over het algemeen vaker ‘slecht’ en prikkelbaar.
– Ze hebben hierdoor meer conflicten met mensen in hun directe omgeving.
– Ze kunnen gemakkelijker liegen over hun internetgebruik
(zoals dit ook gebeurt bij andere verslavingen).
– Ze kunnen zich moeilijk beperken, ondanks hun voornemens.
– Ze kunnen er verslaafd aan raken.
– Ze er steeds meer tijd aan gaan besteden
– Ze kunnen daardoor belangrijke gebieden in hun leven gaan verwaarlozen,
zoals het maken van huiswerk
en het onderhouden van familiecontacten.
– Er kan slaapgebrek optreden.
– Ze kunnen maaltijden gaan overslaan en te weinig gaan bewegen
– Overmatige internetters voelen zich vaker eenzaam
– Ze hebben meer last van depressieve gevoelens en een lagere zelfwaardering.
– Ze voelen zich ongemakkelijker en onzekerder bij andere mensen.
Onderzoek naar de internetgeneratie
Het wetenschappelijk bureau IVO onderzoekt het internetgebruik van Nederlandse jongeren. Het blijkt uit dit onderzoek dat 91% van de Nederlanders van 12 tot 74 jaar thuis toegang heeft tot internet.
Van de nieuwe mogelijkheden wordt volop gebruik gemaakt, zoals van e-mail, MSN, Chatten, forums, weblogs, Hyves, driedimensionale computerspellen (zoals Wold of Warcraft), virtuele omgevingen (Second Life), digitale marktplaatsen (eBay), Youtube, enz. Hierdoor is helaas ook het verschijnsel ‘internetverslaving’ opgetreden. Deze verslaving treedt op als men moeite heeft om te stoppen, als hierdoor problemen ontstaan en als men innerlijk met internet bezig blijft (ook als men niet achter de pc zit).
Overdreven internetgebruik kan bij jongeren tot verslaving leiden
Naast de mogelijkheid om via de pc te gamen, zijn er speciale spelcomputers (consoles) die aan internet kunnen worden gekoppeld. En wat te denken van de APP’s, de vele applicaties die kunnen worden toegevoegd aan mobiels en andere onlineverbindingen?
We moeten er rekening mee houden dat Internet steeds meer onderdeel wordt van het dagelijks leven van de jongeren. Het gaat bij hen vooral om het zoeken en verzamelen van informatie (denk hierbij aan Youtube, surfen, downloaden)) en sociale activiteiten, via: instant messenging (zoals MSN/Live messenger), online gamen, profielsites, e-mailen). Hierbij heeft online poker veel weg van gokken.
Het sociale onderdeel van het internetten is weliswaar socialer dan het medium televisie, maar kan daardoor in bepaalde gevallen ook verleidelijker zijn. Een oud gezegde leert ons ‘Zeg mij wie je vrienden zijn, dan zal ik zeggen wie jij bent.’ Een andere wijsheid stelt: ‘waar je mee omgaat, word je door besmet.’ Hoe worden jouw contacten gecontroleerd?
Worden jouw contacten nog gecontroleerd?
De beste controle is ‘de vreze van de Heere’. Als je een levende relatie met de Heere Jezus hebt, verdwijnen verkeerde contacten ver naar de achtergrond. Denk ook eens aan zoveel kostbare tijd die zomaar wordt verspeeld! En al gauw komt de verslaving om de hoek kijken. Als je de verleiding pakt, word je er door ingepakt. Als je naar iets aantrekkelijks grijpt, word je er door gegrepen.
Internetverslaving komt meer voor bij VMBO’ers (4,1%) dan bij HAVO/VWO’ers (2,1%). Uit onderzoek is verder gebleken dat internetverslaafden zich vaker eenzaam voelen, vaker depressieve gevoelens hebben en sociaal angstiger zijn dan niet verslaafden. Daarbij hebben ze ook een lagere zelfwaardering. Naar schatting zijn landelijk zo’n 13.000 jongeren van 14 en 13 jaar internetverslaafd.
Het blijkt dat jongeren makkelijker sociaal contact kunnen onderhouden op afstand via internet, dan face-to-face in het dagelijks leven. De jonge generatie wil verbonden zijn, maar niet gebonden. Het aan iemand of iets gebonden zijn geeft namelijk ook verplichtingen. Veel jongeren willen nu ontspannen en zich niet inspannen; zij willen nu consumeren en niet in een goede toekomst investeren.
Ze worden al jong gevangen
IVO heeft in de jaren 2006, 2007 en 2008 rond de 3000 leerlingen van 13 en 14 jaar onderzocht op het internetgebruik. In 2008 had 99,1% van deze leerlingen thuis toegang tot het internet, terwijl 41,1% internet op hun eigen kamer heeft (waardoor er minder toezicht is). Ze zaten gemiddeld ca. 2 uur per dag achter internet (5 of meer dagen per week). In 2008 was dit gemiddeld 14 uur per week.
IVO heeft daarna de resultaten van een onderzoek in 2009 onder iets meer dan 4000 leerlingen bekendgemaakt. Het gaat hierbij over tieners uit de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs. Opvallend hierbij is dat jongeren op het VMBO in 2009 gemiddeld 18,3 uur per week op internet bezig waren en jongeren op het HAVO/VWO 10,7 uur.
De kwade machten zien kans om velen via de massamedia te vergiftigen met goddeloze invloeden. Satanisten willen jongeren zo snel mogelijk inpalmen en hebben als motto verwoord:
‘Vang ze als ze jong zijn
en verbuig hun binnenste, hun gedachten’
De duivel en zijn demonen gebruiken de massamedia om de jeugd op een occulte wijze te beïnvloeden. Met internet heeft satan een effectief medium om de wereld onder zijn verwoestende invloed te krijgen. Zijn zuigkracht bereikt daarmee de christelijke huiskamers.
***
Bij het onderwerp past de volgende PowerPoint:
Occulte gevaren in het mediacentrum
Let op de inhoud van je winkelwagen
***