Copyright: Jan A. Baaijens, pastorale hulpverlening.
Er zijn honderdduizenden jongeren in Nederland die verslaafd zijn aan online videogames. Zij brengen dagelijks zoveel mogelijk tijd door met gamen.
Tachtig procent van de Nederlandse jongeren speelde in 2011 computergames. Zij deden dat gemiddeld zes tot tien uur per week. Uit onderzoek is gebleken dat verslaafde online spelers (die dagelijks spelen) gemiddeld 36,7 uren per week besteden aan het spelen van games.
De ‘game generation’ zit nu op de middelbare school
Bij een groep jongeren is er duidelijk al sprake van gameverslaving. Er zijn adolescenten ontdekt die meerdere weken van school spijbelden om een online spel te kunnen spelen. Door het overmatig gamen raken veel jongeren lichamelijk en emotioneel te vermoeid om op hun niveau op school te kunnen presteren.
Overmatige gamers
Overmatig gamen is vooral onder jongens een probleem. Naar verwachting zal het de komende jaren nog toenemen, door de verdere perfectionering van de speltechnologie. Vooral de Massively Multiplayer Online Role-Playing Games hebben een verslavende werking. Dat zijn spellen die via internet met grote groepen tegelijk kunnen worden gespeeld. Deze gameverslaafden scoren hoog op sociale angst, depressiviteit en eenzaamheid, terwijl ze een relatief negatief zelfbeeld hebben.
Je moet jezelf als gamer voortdurend afvragen of je op deze gebieden van je persoonlijk welzijn nog wel in balans bent. Als dit niet zo is, kun je jezelf niet goed ontplooiien. Je verdere ontwikkeling wordt dan geblokkeerd door verslaving en een ongezonde levensstijl. Je kunt dan niet het doel bereiken dat je normaal gesproken had kunnen behalen. Verslaving kan ervoor zorgen dat je niet voldoende uitontwikkelt. Dat is schadelijk voor de rest van je leven.
Je wilt toch niet de eerste helft van je leven gebruiken
om de tweede helft ongelukkig te maken?
En dan te bedenken dat God ons een heerlijk doel voor ogen stelt. Laten we maar biddend zingen: ‘Jezus vol liefde, U wilt ons leiden… kom tot Uw doel met een ieder van ons.’
***
Getuigenis ex-gameverslaafde Huibert van Horssen
Op internet staan een goed artikel van PuntUit en LJC over gameverslaving, met een filmpje op YouTube. Je kunt hieronder aanklikken op de tekst en een minidocumentaire van deze organisaties, met het getuigenis ex-verslaafde en ervaringsdeskundige Huibert van Horssen.
Opdracht bij de minidocumentaire:
Tijdens het bekijken van het filmpje op YouTube kun je er vragen over bedenken. Daarna kan erover worden gesproken in de groep of klas.
Je kunt aanklikken op de volgende link:
***
Herken je de signalen?
Herken je de volgende signalen van (beginnende) verslaving?
Beantwoord het voor jezelf met ‘ja, soms of nee’.
A. Ik game vaak meer of langer dan afgesproken of gepland
B. Ik kan niet stoppen met gamen
C. Ik ben er een groot deel van de dag (in gedachten of in het echt) mee bezig
D. Ik stel daardoor andere activiteiten uit, of ik voer ze niet meer uit
E. Ik game om negatieve emoties niet te voelen
G. Ik zie mijn gamen als een vorm van vluchtgedrag
F. Ik zie mijn sociale contacten in de ‘echte wereld’ verminderen
G. Ik heb alleen nog maar goede sociale contacten via de games
H. Ik lever slechtere prestaties op school of op het werk
I. Ik heb een verstoord dag- en nachtritme door het gamen
J. Ik let minder op mijn persoonlijke verzorging en gezondheid
K. Ik kan kwaad reageren als ik in het spel wordt gestoord
M. Ik word boos als ik op mijn gedrag wordt aangesproken
Wat denk je van je eigen score? Wil je er met iemand over praten?
***
Online killergames
De online videogames hebben tegenwoordig veel invloed. De meest populaire online games hebben volgens IVO een sterk ‘oorlogszuchtige’ inslag, zoals dat blijkt uit de speltypen first person shooters (FPS) en role playing games (RPG).
Het grote gevaar zit vooral in de online videogames!
gameverslaafde en massamoordenaar Breivik
Gameverslaafde Anders Behring Breivik, de dader van het bloedbad in Noorwegen, heeft een manifest van 1500 bladzijden geschreven, waarin hij vermeldt, dat hij zijn schietkunsten onder andere oefende met het videospel ‘Call of Duty: Modern Warfare 2′.
Breivik raadt gelijkgezinden de ‘Call of Duty’-games aan als aanvulling op hun echte wapentraining. Hij geeft aan: “Ik heb net ‘Modern Warfare 2′ gekocht. Het is waarschijnlijk de beste militaire simulator op de markt, en de populairste game van het jaar. Ik zie het als één van de belangrijkste onderdelen van mijn trainingssimulatie. Vooral de multiplayer is fantastisch. Je kan min of meer echte operaties oefenen.”
De Noorse massakiller had een jaar vrij genomen
om voluit te kunnen gamen
Breivik vertelde in de rechtszaal, dat hij door die games had kunnen oefenen in gevechten met de politie. Hij verklaarde: ‘Het is een geweldige oorlogssimulator. Je kunt trainen en ervaring opdoen met het gebruik van telescopische vizieren. Dat is het grote voordeel.’
Breivik speelde ook effectief een tijd fanatiek ‘World of Warcraft’, dat hij aanbeveelt.
Breivik heeft in 2011 uiteindelijk 77 mensen gedood in Noorwegen (8 in Oslo en 69 bij het politieke jeugdkamp op het eiland Utoja.
De vraag is:
Waartoe kun je aangedreven worden door de online games
Call of Duty en World of Warcraft?
Een verwrongen beeld van de werkelijkheid
Door gameverslaving kan iemand een verwrongen wereldbeeld krijgen. Hij kan het spel en de normale wereld zelfs door elkaar gaan halen. Bij sommige autoracespellen kun je punten scoren door slachtoffers te maken. Er zijn jongeren geweest die het spel verplaatsen naar de straat. Hier kunnen ze ook in de werkelijkheid slachtoffers maken. Zo gaat het ook met misdaadfilms en killergames.
Agressieve jongeren zijn geneigd om het in de realiteit na te spelen. Het is aangetoond dat het een agressieve gameverslaafde niet eens meer interesseert wat zijn slachtoffer overkomt. Hij ziet deze persoon dan als een figuur uit het spel. De gevaarlijke fixatie van spel en werkelijkheid heeft al tot ernstige misdaden geleid, tot ‘het doden van leerlingen op school’ toe.
Nagespeelde horror
Op woensdag 13 maart 2009 werden we opgeschrikt door het drama in Duitsland, waar de 17-jarige Tim Kretschmer 16 mensen in koelen bloede heeft doodgeschoten. Nadat hij door de politie werd verwond, schoot hij daarna zichzelf dood. Onder de slachtoffers waren 9 leerlingen en 3 leerkrachten van de school waarop hij had gezeten. Hij heeft gehandeld uit frustratie. Hij werd min of meer gepest of genegeerd op school, waar hij ‘een loser’ was.
Het was een in zichzelf gekeerde jongen, die men na een bepaald contact al snel kon vergeten. Tijdens catechisatie was hij volgens zijn predikant ‘een rustige, vriendelijke jongen’. Naar buiten toe was hij dus onopvallend, maar intussen had hij ook een andere identiteit. Volgens iemand die bij hem thuis kwam en met hem tafeltennis speelde, had hij thuis ‘duizenden horrorvideo’s’.
Zijn vader had heel wat wapens in huis, waar hij een wapenvergunning voor had. Van deze wapens had hij er ook wel op zijn kamer. De maanden daarvoor bracht hij veel tijd door met het spelen van gewelddadige games en het schieten met luchtdrukwapens.
De Duitse minister van binnenlandse zaken heeft gepleit op een verbod voor zogenoemde ‘killergames’. Vóór het drama had zijn vriendin had het net uitgemaakt.
Volgens een hooggeplaatste Duitser had deze jongen ‘twee identiteiten’. Is dit ook niet vaak het geval met reformatorische jongeren, die in twee werelden leven?! Wat zal er verder nog gaan gebeuren met onze jongeren, als deze wereldse, satanische invloeden zich zullen gaan intensiveren?
Oorzaken van gameverslaving
Bij het ontstaan van gameverslaving kunnen biologische, psychische en sociale factoren een rol spelen. Denk hierbij ook aan iemands voorgeschiedenis en zelfbeeld, maar ook aan de vaardigheden om problemen het hoofd te bieden. Verder zijn omgevingsfactoren van belang (zoals omgang met leeftijdsgenoten en gezin). Er zijn ook oorzaken in het gamen zelf. Denk hierbij onder meer aan ‘de makkelijke toegankelijkheid’ en ‘de tunnelvisie van een game’.
***
Ex-verslaafde Stefan
Stefan was tot zijn 19-jarige leeftijd vijf jaar aan games verslaafd. De gameverslaving kwam later in kortere periodes terug. Hij was enig kind, en op de basisschool al langzaam afgedwaald in een isolement.
Door de scheiding van zijn ouders, en dat hij zichzelf nergens sociaal geaccepteerd voelde, begon hij zijn troost te vinden bij het gamen. In het begin vond hij het leuk om met een vriend te spelen, maar daarna ging hij ervoor om de beste scores te halen.
Door er veel tijd in te steken, werd hij steeds beter in de spelen. Hij voelde daardoor een vorm van eer, terwijl hij wat betekende in het spel. Stefan vertelt ons verder: ‘Daarna kreeg ik thuis echt een goede game-pc, waardoor ik ook online met de spelen mee kon doen en de online rankings begon te ervaren. Het was in het begin een hele belevenis om aan spellen zoals World of Warcraft mee te doen.’
Hij zag dat hij er enorm goed in was, en gaat verder: ‘Mijn troost werd langzamerhand een enorme gameverslaving.’ Hij at en dronk in die tijd weinig, en verzuimde zelfs van school. Op school werd hij zo gepest, dat hij snel weer terug wilde naar zijn pc. Stefan verklaart: ‘Ik had bijna geen vrienden, en als ik die had, waren die online op het spel. Ik sprak alleen met ze af om samen te gaan gamen.’
***
Tirsa en haar gameverslaving
In het blad Terdege van 1 augustus 2011 kwam ik het opmerkelijke interview van Huib de Vries met de 17-jarige ex-gameverslaafde Tirsa tegen (onder de naam: ‘In de ban van videogames’). Ze was vanaf de basisschool tot op de christelijke middelbare school in de ban van (online)videogames.
Oorzaken
Huib de Vries geeft aan in het goede, indringende artikel: ‘Door problemen thuis en op school trok ze zich steeds meer terug. Ze vertelt erover: ‘De relatie met mijn moeder was niet goed. Om me heen gingen veel mensen dood. Van de ene vriendin de moeder, van een andere vriendin de vader. Een vriend van mij kreeg kanker, op school pleegden drie leeftijdgenoten in één jaar tijd zelfmoord. Dan krijg je het gevoel: Wie is de volgende? Alles stapelde zich op, maar ik praatte er nooit over. Ik kon niet goed met mijn emoties overweg, en zette verdriet en frustratie om in boosheid.’
Verdringen van verdriet
Tirsa vertelt: ‘Het prettige van gamen is dat je de dingen zelf kunt sturen en onder controle houden. Omdat het spel al je concentratie vraagt, vergeet je alle verdrietige dingen. Het winnen geeft je een vrolijk gevoel, dat is wel fijn als je depressief bent. In shooterspellen kon ik mijn boosheid kwijt, maar ik deed vooral strategiespellen. Om m’n eigen wereld op te kunnen bouwen.’
Voor het oplossen van haar problemen is ze in behandeling bij Eleos en De Hoop geweest. Tirsa was in 2010 in Dordrecht de tweede die ze behandelden voor pure gameverslaving.
In de getuigenissen van Stefan en Tirsa kunnen we een aantal oorzaken vinden. Het is daarbij opmerkelijk hoe diep een gameverslaving geworteld kan zijn. Daarom is het moeilijk om er vanaf te komen.
Spelers in het grote spel
Satan is de grote bespeler en de spelleider van het wereldspel. Het grote spel wordt gespeeld. Jij wordt bespeeld en je speelt zelf mee. Je bent een pion op het spel, maar bent zelf verantwoordelijk voor de stappen die je zet. Satan en zijn onderdanen zullen je zoveel mogelijk trachten te beïnvloeden, te manipuleren en te indoctrineren, maar jij bent de speler die steeds weer aan de zet is.
In de laatste decennia zien we een ontwikkeling dat jongeren steeds meer speelruimte krijgen om eigen keuzes te kunnen maken, buitenom het gezicht van de opvoeders. Je wordt dus steeds meer op jezelf aangewezen. Je eigen verantwoordelijkheid wordt steeds groter. Jij moet de keuzes maken en de zetten doen.
Het web van het wereldwijde internet
Voor je het weet kun je verstrikt raken in het World Wide Web van internet. Internetverslaving ligt bij velen op de loer. Waar je mee omgaat, raak je door besmet. De zuigkracht van de media is enorm. Je wordt al gaande weg in het beeld gezogen.
Gameverslaving kan er in het verlengde van liggen. Van het één kan het ander komen.
Wie is er bij je in beeld?
Kwade machten fluisteren ons in dat we ontspanning nodig hebben. Ze bespelen onze gevoelens. Ze hebben ons in beeld via internet. Ze kijken ons aan via Facebook. Ze misleiden ons inzicht. Ze maken ons ik-gericht. Het zijn wereldse geesten, die ons werelds laten denken. In 1 Joh. 2:15 worden we gewaarschuwd: ‘Heb de wereld niet lief en ook niet wat van de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.’ Via internet worden we aangemoedigd tot wereldse begeerten en hoogmoed. We lezen in 1 Joh. 2:16 wat er in de wereld is: ‘De begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en het pronken met de dingen van het leven.’
Als je zo in beeld bent,
dan is God niet bij je in beeld
Dat is heel erg, want we lezen in 1 Joh. 2:17: ‘En de wereld gaat voorbij met haar begeerten; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.’ Je bent een verliezer als je de wil van God niet doet. Als je het ik-gerichte, wereldse leven verliest om Jezus’ wil, zul je het hemelse leven kunnen ontvangen.
Zet je ouders niet buiten spel!
Er wordt eigenlijk steeds minder controle op je uitgeoefend, omdat de materie steeds ondoorzichtiger en ingewikkelder wordt voor ouderen. Je kunt de onkundige ouders wellicht steeds meer buiten spel zetten (buiten jouw spel), maar ze moeten toch nog een belangrijke rol blijven spelen in jouw leven!
Verlies het contact met je veilige thuisbasis niet, waar je ook heen wilt zwerven op het World wide web. Als je omvalt met je nieuwe providers, moet je kunnen terugvallen op je ouders en opvoeders. Ten diepste weet je wat je aan ze hebt en dat ze (hopelijk) echt om je geven… en dat moet je nog maar afwachten wat betreft de nieuwe (tegen)spelers in je leven. Voor de wereld ben jij een nieuwe aanwinst… maar wat zal deze transfer jezelf opleveren?
Let wel op: de grotere speelruimte die je krijgt is een onveilige, verleidelijke, verraderlijke en gevaarlijke ruimte. In deze ruimte kun je gemakkelijk de mist ingaan en worden overvallen door de machten van de duisternis. In deze speelruimte ligt er van alles op de loer. Daar zijn personen aanwezig die hun eigen ziel al aan satan hebben verkocht en die zieltjes willen winnen voor hun kwade meester. Als je argeloos hun terreinen verkent, ben jij één van deze zieltjes, waar ze op loeren.
Digitale demonische infiltratie
Ik heb op andere plaatsen op deze website aangegeven, dat men door het maken en aanbidden van afgoden een opening geeft voor occulte beïnvloeding. De demonen zullen zeker ook gebruikmaken van de moderne mediamiddelen, waarin het occulte World Wide Web van satan is gesponnen.
In de media en de computergames is heel wat plaats gemaakt voor occulte symbolen, magie, afbeeldingen en namen van Griekse en Romeinse goden en afgoden van andere volken. Demonen, vampiers en magiërs, priesters, bovenaardse wezen en gedrochten, de hel en het dodenrijk (hāidēs) worden gevonden in bepaalde computergames. In andere games zijn ook figuren en zaken te vinden waarachter werkelijk demonen kunnen schuil gaan.
Ik hoop dat de jonge christelijke spelers zullen gaan inzien welke gevaren er schuilen in bepaalde games. Demonen kunnen zich goed aanpassen aan wisselende omstandigheden en moderne ontwikkelingen.
Verblinding achter het toetsenbord
Het zal duidelijk zijn dat er een kwade macht achter dit hele gebeuren zit. Het is de grote verleider, die achter het toetsenbord zit, de harten verhard en de gedachten verblind. We lezen hierover in 2 Kor. 4:4: ‘Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.’ Laat je niet bespelen door de grote bespeler.
In deze speelruimte zijn er gemene spelers, die vals spelen, die zaken tegen elkaar uitspelen, die jou bespelen, jouw goede kanten wegspelen… net zolang totdat je jouw ziel hebt verspeeld. En je leven is geen spel, wat je nog een keer over kunt spelen. Je leven is een harde werkelijkheid. Dit moet realistische en goed worden geleefd!
Door de vrijheden die jongeren pakken, raken velen van hen geestelijk en psychisch in de knel. Op het terrein van de wereldheerser raak je gemakkelijk in de problemen. Om hun problemen op te lossen zetten sommige jongelui zelf hun lichamelijke gezondheid op het spel, door het grijpen naar geestverruimende, verdovende en stimuleren middelen. De listige slang zal proberen je in zijn donkere ruimte te krijgen. Satan is de vorst van de duisternis. Deze geestelijke wurgslang zal dan steeds meer druk op je gaan uitoefenen. Blijf niet vastzitten in het duistere domein van de slang.
Verspeel en verspil je kostbare genadetijd niet. Leer te lopen in de loopbaan van het geloof, ziende op de overste Leidsman en Voleinder van het geloof, op Jezus! (zie verder Hebr. 12:1-13).
Kom tot het Licht der wereld
Jezus is gekomen om de werken van de vorst der duisternis te verbreken. Het komt naar voren in Opwekking 334, waarin wordt gezongen:
‘Heer, Uw licht en Uw liefde schijnen.
Waar U bent zal de nacht verdwijnen.
Jezus, Licht van de wereld, vernieuw ons.
Levend Woord, ja Uw waarheid bevrijdt ons.
Schijn in mij, schijn door mij.
Dankbaar mogen de gelovigen terugblikken, en helder vooruit kijken, met de woorden van Opwekking 595:
‘Licht van de wereld, U scheen in mijn duisternis;
nu mag ik zien wie U bent.
Liefde die maakt, dat ik U wil kennen, Heer,
bij U wil zijn elk moment.